Verduurzaming RKVV Bergeijk

Verduurzaming RKVV Bergeijk, bericht vanuit de energie-commissie

Het is al weer een tijdje geleden dat we begonnen zijn met het vraagstuk “verduurzaming”. Even na het begin van energiecrisis, is er vanuit de gemeente onderzoek gedaan naar verduurzaming van de verschillende sportaccommodaties in Bergeijk.

Wij als RKVV Bergeijk zijn daar als eerste in gesprongen en hebben daar ook direct werk van gemaakt. Ons “energie” groepje dateert alweer van eind 2022. Toen zijn we begonnen met de onderzoeken naar verschillende mogelijkheden en het mondjesmaat opvragen van enkele offertes. Belangrijkste bij het verduurzamen is om te bekijken wat de maximale stroomaansluiting is. Dit omdat er veel meer elektriciteit gevraagd word om het pand (en bij sportverenigingen voornamelijk het warm water) te verwarmen.
In oktober 2022 hadden we de eerste gesprekken  met mogelijke installateurs en leveranciers waarbij we een richting hebben bepaald waar we naartoe wilden.

Het dak was reeds vervangen voordat de zonnepanelen werden geplaatst en de beglazing is reeds van HR++ dus m.b.t. de isolatie was ons pand al redelijk op orde. We hebben daarna een opgave moeten doen (in samenwerking met installateurs en leveranciers) om de hoeveelheid warm water (douchemomenten) en vermogen voor verwarming (warmteverlies gebouw) vast te stellen als uitgangspunten. Met deze uitgangspunten konden we de juiste aanvragen gaan doen en gaan bepalen of het allemaal wel haalbaar was.

In november 2022 hebben we samen met de gemeente onze plannen doorgenomen en daarbij gaven zij aan blij te zijn met onze voortrekkersrol. Daarbij werd aangegeven dat we verder mochten om ons voorstel uit te werken naar een haalbare offerte (e.e.a. zonder verplichtingen aan te gaan).
In de weken  en maanden die daarop volgden hebben we vele bijeenkomsten gehad met diverse partijen om naar een zo energetisch optimaal ontwerp en installatie te komen. Daarna volgden gesprekken met gemeente om naar een juist plan toe te werken.

Na een half jaar van vergaderen, aanpassen, offerte aanvragen etc. hebben we op 10 mei 2023 ons plan mogen presenteren aan alle leden tijdens een ingelaste Algemene Leden Vergadering. Het grootste gedeelte van de kosten word door de gemeente voorzien, een redelijke aandeel komt vanuit subsidies en een gedeelte dient door onze vereniging zelf te worden betaald. Het was voor ons een hele fijne opsteker dat alle aanwezige leden unaniem VOOR het plan hebben gestemd zodat we verder konden met het plan en de verduurzaaming.

Eind mei hebben we de beslissing genomen om definitief te starten met de verduurzaming omdat we gebruik wilde maken van de zomerstop om de gehele vloer van de kantine, toiletten, bestuurs- en bespreekkamer, scheidsrechterlokaal en kleedlokalen 11 & 12 te vervangen. Daarvoor is veel werk verzet door vele vrijwilligers en de dinsdagochtend-ploeg. Alles is voorzien van vloerverwarming en randisolatie om vervolgens te worden voorzien van een smeervloer met versterkende vezels i.v.m. vloerverwarming. De dag daarop zijn de tegelzetters gestart met het aanbrengen van een geheel nieuwe tegelvloer. Een klus die heel veel noeste arbeid heeft gevergd. En dat terwijl veel bezoekers niet eens in de gaten hebben dat er een geheel nieuwe vloer is gelegd. De urinoirs in het heren toilet zijn vervangen inclusief een geheel nieuwe wandbekleding. Alle plinten zijn vervangen en daarbij heeft alles weer een mooie nieuwe schilderbeurt gehad. Een heel groot applaus voor alle betrokkenen.

Gelijktijdig zijn er 12 bronnen geboord in het trainingsveld naast de kantine t.b.v. een water-water warmtepomp die het grootste gedeelte van de energie zal voorzien. Wat daarnaast het meest opvalt is de nieuwe constructie bij de ingang van de kleedlokalen. Deze is nodig om een gedeelte van de nieuwe installatie op te plaatsen: 12 nieuwe zonnecollectoren en een nieuwe Lucht-Water warmtepomp. Er is een nieuwe stroomkabel gelegd vanuit het “pomphok” naar de nieuwe technische ruimte om alle installaties van stroom te kunnen voorzien. Ook is er een nieuwe dubbele deur geplaatst in de gevel om alle installaties naar binnen te kunnen krijgen die nodig zijn voor het warm water en de verwarming.

We hopen in de winterstop de gasinstallatie te ontmantelen en de nieuwe installaties op te starten zodat we 2024 kunnen beginnen zonder fossiele opwekking.

Laten we afsluiten door nogmaals de dank uit te spreken aan alle betrokkenen.
De gemeente voor het mogelijk maken van deze verduurzaming en besparing op energie
Alle betrokken bedrijven die zelfs in de vakantie periode hebben doorgewerkt om ons te helpen
Alle vrijwilligers die heel veel werk verzet hebben (ook in de vakantieperiode).
Onze bouwpastoor Wim van Woerkum zonder wie dit ook zeker misgelopen was en iedereen die we vergeten zijn te benoemen maar wel een bedankje verdient.

Gehele vloer van de kantine, toiletten, bestuurs- en bespreekkamer, scheidsrechterlokaal en kleedlokalen 11 & 12 vervangen.

Aanleg nieuwe stroomkabel vanuit het “pomphok” (wit gebouw aan de Eerselsedijk)

Nieuwe constructie bij de ingang van de kleedlokalen voor zonnecollectoren

Hieronder de presentatie van het verduurzaam project:

Verduurzaam project RKVV Bergeijk